برنامه مطالعاتی حرف آخر

حرف آخر اولین و برترین موسسه تولید کننده دی وی دی های آموزشی کنکور مبتنی بر انیمیشن و تصویرسازی

برنامه مطالعاتی حرف آخر

حرف آخر اولین و برترین موسسه تولید کننده دی وی دی های آموزشی کنکور مبتنی بر انیمیشن و تصویرسازی

حرف آخر اولین و برترین موسسه تولید کننده دی وی دی های آموزشی کنکور مبتنی بر انیمیشن و تصویرسازی می باشد. از سال 90 شروع به فعالیت کردیم و در این مدت دانش آموزان زیادی از طریق پکیج های آموزشی ما به رتبه های برتر رسیدند.

  • ۰
  • ۰

سلام شیدا کبیرعبادی هستم مشاور تحصیلی، در مقاله معرفی کامل رشته دندان پزشکی، همراه با بررسی ظرفیت و بازار کار این رشته برای شما عزیزان مطالبی را ارائه خواهم کرد. همچنین در این مطلب سعی شده به سوالات متداول شما عزیزان از جمله: درصد و رتبه قبولی رشته دندان پزشکی، دانشگاه های ارائه دهنده رشته دندان پزشکی، دوره های تحصیلی، گرایش ها،‌ شرایط گذراندن طرح، دوره های تخصص و فوق تخصص رشته دندان پزشکی و … بپردازیم.

 

رشته دندان پزشکی هم مانند رشته پزشکی، جزو رشته های دکتری عمومی زیر گروه 1 تجربی است. همچنین رشته دندان پزشکی بعد از رشته پزشکی، یکی از پرطرفدارترین رشته ها بین متقاضیان و داوطلبین کنکور می باشد. با توجه به اینکه هر نوعی از عفونت در ناحیه دهان و بخصوص عفونت ناشی از بیماری های دندان، لثه و عفونتی که مابین دندان و لثه ایجاد می شود، می تواند وارد جریان خون شده و گاه موجب بروز سکته های قلبی، مغزی و حتی مرگ شود، امروزه به کمک این علم می توان بسیاری از بیماری ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

 

امروزه رشته دندان پزشکی دانشی است که سلامت دندان و دهان را سبب شده و سلامتی جسم، روح و زیبایی ظاهری را به ارمغان آورده است و همچنین هنری است که لبخندهای زیباتری را بر روی لبان همه بر جای گذاشته است. اما برای شناخت بهتر هر هنری نیاز به یک سری اطلاعات پایه ای و شناخت آگاهانه تری داریم تا بتوانیم در مسیر درست رویاهایمان قدم بگذاریم، پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که دندان پزشکی آرزوی دیروز و رویای فردایتان است، در ادامه مطالب با ما همراه باشید. همچنین پیشنهاد می کنم برای آشنایی با سایر رشته های علوم تجربی به سایت حرف آخر مراجعه کنید.

 

توانایی های مورد نیاز برای رشته دندان پزشکی

کار در حیطه دندان پزشکی، همانند سایر رشته ها نیازمند یک سری ویژگی های شخصی و توانایی های فردی است، که عامل مهمی در موفقیت بیشتر هر فرد تلقی می شود. از جمله توانایی هایی که یک دندان پزشک نیاز دارد، عبارتند از:

 

توجه به اخلاق و شئونات حرفه ای: اخلاق از اهمیت فراوانی برخوردار است، مخصوصأ در رابطه با رشته هایی که با سلامت روح و جسم افراد مواجه هستند. چرا که رضایت و سلامت بیماران باید در درجه اول اهمیت قرار بگیرد.

مهارت اجتماعی: یک دندان پزشک باید بتواند با صبر و حوصله کافی با بیماران ارتباط برقرار کرده و علاوه بر ایجاد حس آرامش، باعث همکاری بهتر بیمار حین انجام کار شود. این مهارت در برخورد با کودکان و افراد مسن بسیار حائز اهمیت است.

مهارت کلامی: افراد بسیاری در جامعه فارغ از سن و سال، از انجام درمان های دهان، دندان و درد ناشی از آن وحشت دارند و این وظیفه دندان پزشک است که ضمن اطمینان دادن به بیمار، ارتباط کلامی موثری با بیمار برقرار کند تا از استرس فرد بکاهد.

قدرت و سلامت بدنی: کار طولانی مدت دندان پزشکان و ماندن در وضعیت ثابت، نیازمند عضلات و اسکلت گردنی و کمری قوی ای است و کسانی که در این دو اندام دچار مشکل نباشند، بهتر از عهده کارهایشان برمی آیند.

سرعت عمل: بسیاری از بیماران و حتی افراد سالم نیز برای باز ماندن دهان خود ظرفیت محدودی دارند. در کار با کودکان، افراد آسیب دیده و افراد کم تحمل، دندان پزشک باید بتواند در کنار کیفیت بالای کاری، سرعت عمل خود را هم افزایش دهد.

ذوق و سلیقه بالا: تقریبأ به جرئت می توان گفت در همه موارد درمان، علاوه بر درمان، علائمی مانند درد و ترمیم مشکلات دندان و لثه، زیبایی مهمترین مسئله تلقی می شود. در برخی از تخصص ها، از جمله: ارتودنسی، جراحی فک و بینی، جراحی لثه و طراحی لبخند توجه به زیبایی شناسی و هارمونی بسیار حیاتی است.

برخی از ویژگی‌های بهترین دندانپزشک ها

ضریب دروس مورد نیاز برای رشته دندان پزشکی

رشته های دانشگاهی که ضریب مواد امتحانی آنها یکسان است، در یک زیر گروه قرار می گیرند. گروه آزمایشی علوم تجربی 5 زیر گروه را شامل می شود. همانطور که میدانید، رشته هایی مانند: پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی در زیر گروه 1 قرار دارند. داوطلبان کنکور که به رشته خاصی علاقه مند هستند، باید بدانند که رشته مورد نظر در کدام زیر گروه قرار دارد تا بر اساس آن اقدام به برنامه ریزی درسی کنند. در واقع هرچه ضریب درسی در یک زیر گروه بیشتر باشد، میزان اهمیت آن درس در رشته هایی که در آن زیر گروه قرار می گیرند، بیشتر میشود. در جدول زیر، ضریب دروس مورد نیاز برای رشته دندان پزشکی را برای شما تهیه کرده ایم.

 

ضریب دروس برای رشته دندانپزشکی

همان طور که مشاهده می کنید، درس زیست شناسی دارای بالاترین ضریب می باشد، و این بدان معناست که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما اگر هدفتان قبولی در رشته دندان پزشکی است، بهتر است از رتبه قبولی های این رشته درسال های گذشته اطلاعات دقیق و تکمیلی به دست آورید. در این صورت شما می توانید برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه دروس و تمرکز بر روی نکات مهم تر و کلیدی تر داشته باشید. به همین منظور شما میتوانید مقاله مربوط به حداقل رتبه لازم برای قبولی در دندان پزشکی را از همین سایت مطالعه کنید و دامنه اطلاعاتتان را گسترش دهید.

در ادامه می توانید مقاله معرفی کامل رشته داروسازی رو مطالعه کنید.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته دندان پزشکی

رشته دندان پزشکی از زیرمجموعه های کنکور علوم تجربی در انتخاب رشته کنکور سراسری است. طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، پذیرش در رشته دندان پزشکی در دانشگاه های دولتی روزانه و پردیس خودگردان صورت می گیرد. البته در دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش به دو صورت انجام می گیرد. پذیرش در این رشته فقط به صورت با آزمون بوده و پذیرش بدون کنکور در رشته دندان پزشکی وجود ندارد.

 

احتمالأ این سوال ذهنتان را مشغول کرده است که آیا در دانشگاه های پیام نور، غیرانتفاعی و علمی کاربردی می توان به تحصیل در رشته دندان پزشکی پرداخت یا نه؟ پاسخ شما منفی است، چرا که همان طور که گفته شد، پذیرش رشته دندان پزشکی فقط در دانشگاه های سراسری روزانه، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد وجود دارد.

 

اما در ادامه برای شما عزیزان لیست 8 دانشگاه نمونه کشوری را که براساس رتبه بندی دانشگاه ها، برتر انتخاب شده اند را آماده کرده ایم که در عکس زیر مشاهده می کنید.

در ادامه توصیه می کنم مقاله حداقل رتبه لازم برای قبولی در دندان پزشکی را هم مطالعه کنید خیلی میتونه واستون مفید باشه.

8 دانشگاه برتر کشوری ارائه دهنده رشته دندانپزشکی

ظرفیت دانشگاه های داخل ایران برای رشته دندان پزشکی

رشته دندان پزشکی از ظرفیت کمتری نسبت به رشته پزشکی برخوردار است، به همین دلیل رتبه بهتری نیاز خواهد داشت. پذیرش در رشته دندان پزشکی به صورت ناحیه ای بومی می باشد. از آن جایی که ممکن است برخی از داوطلبین کنکور با این نوع گزینش آشنایی نداشته باشند، ابتدا میرویم سراغ این بحث که گزینش ناحیه ای بومی یعنی چه؟

 

اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، فرض کنید استان یزد، چهار محال و بختیاری و اصفهان طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور یک ناحیه محسوب می شوند، اگر قرار باشد ظرفیت این سه استان به این صورت باشد که 60 درصد ظرفیت را به بومی ها اختصاص دهند، و اگر ظرفیت دانشگاه را 50 نفر در نظر بگیریم، دانشگاه 30 نفر از این 50 را از همان ناحیه انتخاب خواهد کرد اما 40 درصد بقیه ظرفیت از آن ناحیه انتخاب نخواهد شد.

 

حال که با مفهوم گزینش بومی ناحیه ای آشنا شدید، بریم سراغ این که ظرفیت دانشگاه های ایران برای پذیرش رشته دندان پزشکی به چه صورت است؟ برای اطلاع دقیق تر و تکمیل تر در مورد ظرفیت دانشگاه های ارائه دهنده رشته دندان پزشکی، ما لیستی را برای شما تهیه و تدارک دیده ایم که میتوانید فایل PDF آن را از کادر زیر دریافت کنید.

  • ۹۹/۱۲/۲۲
  • سالار مهربان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی