برنامه مطالعاتی حرف آخر

حرف آخر اولین و برترین موسسه تولید کننده دی وی دی های آموزشی کنکور مبتنی بر انیمیشن و تصویرسازی

برنامه مطالعاتی حرف آخر

حرف آخر اولین و برترین موسسه تولید کننده دی وی دی های آموزشی کنکور مبتنی بر انیمیشن و تصویرسازی

حرف آخر اولین و برترین موسسه تولید کننده دی وی دی های آموزشی کنکور مبتنی بر انیمیشن و تصویرسازی می باشد. از سال 90 شروع به فعالیت کردیم و در این مدت دانش آموزان زیادی از طریق پکیج های آموزشی ما به رتبه های برتر رسیدند.

  • ۰
  • ۰

بهترین روش مطالعه ادبیات کنکور

نحوه آزمون دادن ما سر جلسه کنکور سرنوشت ما را تعیین می کند و چگونگی آزمون دادن از بحث های بسیار حساس حیطه کنکور است. آزمون کنکور یا هر آزمون آزمایشی دیگری همانند یک بازی شطرنج 4 ساعته است باید بدانی که هر حرکتی که انجام میدهی چه استراترژی نهفته است و بدون برنامه حرکت نکنید هر آمادگی هم که داشته باشید باید آنرا در پاسخ برگ پیاده کنید. و اگر موفق به این کار نشوید دانش شما دیگر به هیچ دردی نمی خورد. خوب آزمون دادن برای خودش یک مهارت و هنر است که باید در آزمون های آزمایشی تمرین شود تا این مهارت ملکه ذهنتان شود تا بتوانید سر جلسه کنکور از آن استفاده کنید. در این مقاله می خواهم یکسری مهارت ها و نکات خوب آزمون دادن را برای شما بیان کنم و همچنین تجربیات و نکات شخصی خودم را در دوران کنکور را هم برایتان شرح دهم پس خوب دقت کنید سپس این نکات و مهارت ها را در آزمون های آزمایشی بکار ببرید تا در کنکور خوب عمل کنید .

سطح علمی کافی

قبل از شرکت در آزمون آزمایشی شما باید مباحث علمی آن آزمون را مطالعه کنید. و از لحاظ علمی آماده باشید تا بتوانید مهارت آزمون دادن و تست زدن را در جلسه پیاده کنید مثل این است که بخواهید با اسلحه خالی از فشنگ تیر اندازی کنید که هیچ ثمری نخواهد داشت. شرکت در آزمونی که برای آن مطالعه هدفمند نشده است باعث ایجاد عادت غلط مطالعاتی و تست زنی می شود شما چون مطالعه نداشتید با انبوهی از سوالات نخوانده یا شک دار روبرو می شوید که بیش از حد انتظار است و ممکن است شما تست ها را تصادفی بزنید و امکان دارد که تبدیل به عادت شود و حتی در آزمون های بعدی هم که مطالعه کافی داشته اید از روی عادت سوالاتی که بلد هستید هم شانسی بزنید و نمره منفی بگیرید پس سعی کنید در آزمون های آزمایشی با مطالعه هدفمند شرکت کنید.

دوستانی که در درس ادبیات مشکل اساسی دارند توصیه می کنیم که مقاله بهترین روش مطالعه ادبیات کنکور را حتما مطالعه کنند.

هدف گذاری درصد و زمان

قبل از آزمون دادن باید کل اتفاقات آزمون را در نظر بگیرید و برای آن آماده باشد و برای دروس وقت و درصد تعیین کنید. بدانید که مثلاً فلان تایم چه بکنید درواقع استراتژی آزمون در دستتان باشد و هوشمند عمل کنید.

منظور از هدف گذاری درصد این است که قبل از ورود به جلسه باید بدانید که کدام مباحث از دروس را جواب خواهید داد و به کدامیک تسلط دارید و به کدامیک اصلاً تسلط ندارید. و با توجه به تسلط بر آنها و تجربتان برای هر درس یک درصد در نظر بگیرید و سعی کنید سر جلسه به آن برسید اگر توانستید به درصد مورد نظر برسید با اعتماد به نفس بیشتری می توانید به مسیر خود ادامه دهید. در مورد هدف گذاری زمان خدمتتان عرض کنم که برای هر درس باید زمانی را تعیین کنید و سپس آن را بر روی ساعت خود تمرین کنید . خیلی از بچه ها سر جلسه کنکور ضرب و تقسیم می کنند که تا ساعت چند برای زیست شناسی وقت دارند . شما باید آنقدر تمرین کرده باشید و به هدف گذاری زمانی خود تسلط داشته باشید که بداینید مثلاً ساعت 10 تا 10.45 مربوط به درس فیزیک شماست. در مورد چگونگی مدیریت زمان بیشتر توضیح خواهم داد.

سوال سخت شما را آشفته نکند

مشکل خیلی از داوطلبان این است که هنگام مواجه با یک سوال سخت دست و پاچه می شوند که این امر باعث خلل در آزمون دادن آن ها می شوند. این داوطلبان هنگام مواجهه با چنین سوالات سخت فکر می کنند همه داوطلبان به این سوالات پاسخ داده اند و فقط آنها هستند که نتوانسته اند پاسخ دهند و باید به همه سوالات پاسخ صحیح بدهند. در حالیکه وقتی سوالات سخت است برای همه سخت است حتی دانش آموزان قوی که انتظار درصد بالا را دارند دست پاچه می شوند و می خواهند به بیشتر سوالات پاسخ دهند وقتی این امکان ایجاد نمی شود تمرکز خود را از دست می دهند. چه بسا آزمون نسبتاً دشوار بهتر از آسان است چون در این آزمون سطح تراز درصدها بالا می آید و ارزش درصد ها بیشتر می شود. بعضی از داوطلبان که در رشته های خوب قبول شده اند ممکن است یک یا دو درس را درصدی زیر 40% هم زده باشند به عنوان مثال خود من درصد زبانم 30% بود پس حتی اگر هم یک درسی هم خوب پاسخ ندادید نگران نباشید سعی کنید با استراتژی خوب به ادامه سوالات پاسخ دهید.

خواندن تمامی سوالات دفترچه

حتی حتماً از داوطلبان هنگام خروج از حوضه امتحانی شنیده اید که می گویند من اصلاً وقت نکردم روی برخی سوالات را بخوانم ولی انگار آسان بود. من همیشه با داوطلبان می گویم سر جلسه فقط بر روی یک چیز تمرکز کنید.  آن هم این است که بتوانند تمام سوالات دفترچه را بخوانند و آنهایی را که بلد هستند جواب دهند و معلومات خود را به پاسخ برگ انتقال دهند دیگر به رتبه فکر نکنند فقط به آن یک مورد فکر کنند که البته برای اینکه که وقت کنید تمام سوالات دفترچه را بخوانید باید راهکارهایی داشته باشید که در ادامه به آن خواهم پرداخت.

هرگز هیچ درسی را حذف نکنید و نگویید سوالات آن درس را کلاً سر جلسه نخواهم خواهد خواند حتی اگر خیلی هم آماده نیستید سعی کنید قسمت های آسان آن درس را انتخاب کنید و جواب دهید. چرا که در هر درس حداقل 30% سوالات قابل حل می باشند فقط در بعضی موارد آن هم تحت امر مشاور شاید بتوانید اینکار را انجام دهید. البته در مورد درس زمین شناسی استثنا وجود دراد چون در زیر گروه یک ضریب صفر دارد و اگر کسی علاقه ای به رشته های سایر زیرگروه ها ندارد می تواند آن را حذف کند و وقت آن را به گروه دیگر بدهد ولی اگر کسی به داروسازی علاقه دارد باید این درس را در حد امکان بزند البته حتی برای کسانی که به داروسازی علاقه دارند و با مشکل وقت مواجه هستند می توانند حتی نصف وقت زمین شناسی را به سایر دروس اختصاص دهند. و در اتایمی که برای زمین شناسی در نظر گرفته شده است به سوالات آسان پاسخ داده شود. پس در درجه اول به سوالات دروس دیگر پاسخ داده شود ولی سوالات آسان درس زمان را هم پاسخ دهید .

مدیریت زمان و تکنیک مواجه با تست ها

به قسمت مهم بحث رسیدیم چگونه با تست ها مواجه شویم. همانطور که گفتم شما باید دارای یک استراتزی مشخص برای مواجه با تست ها باشید بدانید چگونه و در چه تایمی پاسخ خواهید داد. در برخورد با تست ها باید اول تست های آسان را حل منید و سپس سراغ تست های بعدی برویم. چرا که سوالات آسان و سخت هر دو امتیاز یکسان دارند پس عقل حکم می کند که اول به سراغ تست های آسان برویم. مثلاً در درس ادبیات سوالات سخت آرایه و زبان فارسی با سوالات لغت و قرابت معنابیی امتیازشان برابر است. باید در تست های آموزشی و آزمون های آزمایشی تست شناسی خود را تقویت فرمایید. و بتوانید ساده یا دشوار بودن و همچنین وقتگیر بودن یا نبودن تست ها را تشخیص دهید پس همیشه این مهارت ها را تمرین کنید.

شما هنگام حل تست ها با چند نوع تست روبرو خواهید شد که برای هر کدام باید روش جداگانه بکار ببرید. تست نوع 1: این تست قابل حل و آسان بوده و شما می توانید آن را حل کنید و سراغ تست های بعدی بروید. تست نوع 2: این نوع تست ها را شما بلد هستید و قابل حل است ولی وقتگیر است پس کنار آن علامت ضربدر می زنید و از کنار آن رد می شوید . تست نوع 3: این نوع تست ها را شما تا به حال ندیده اید و اینها تست هایی با ایده هایی نو هستند و شما نمی دانید وقتگیر هستند یا نه پس در کنار آن علامت دایره زده و با اعتماد به نفس سراغ تست های بعدی بروید. تست نوع 4: این تست ها سخت هستند و قادر به پاسخگویی به آنها نیستید و کنار آن علامت منها زده و رد شوید. تست نوع 5: گاهی با وجود اینکه تشخیص می دهید آسان است ولی در هنگام حل در وسط آن گیر می کنید. یا اینکه به جواب نهایی نمی رسید. در کنار این تیپ از سوالات علامت سوال می گذارید و رد می شوید . سعی کنید هر سوال را فقط یکبار رد کنید اگر به جواب نرسیدید فقط رد کنید و بروید. مهارت رها کردن خیلی مهم و سخت است. خود من در اوایل گاهی در جلسه روی برخی سوالات که راه حل را می دانستم ولی به جواب نمی رسیدم زیاد وقت تلف می کردم و به جواب نمی رسیدم  نتیجه ای جز استرس نداشت پس قدرت رها کردن هوشمندانه تست ها را در خود تقویت کنید همچنین هیچ سوالی را نخوانده رد نکنید چون ممکن است پس از چند سوال دشوار متوالی سوال آسان باشد. پس وقتی تمام تست های یک درس را خواندیم با صحنه ای مواجه می شویم که یا تست هها را یا حل کرده ایم یا آنها را نشان دار کرده ایم.

قرار شد که زمان خاصی برای دروس را انتخاب کنبم . این زمان ها باید اندکی کمتر از زمان پیشنهاد شده باشد. مثلاً اگر برای درسی 20 دقیقه زمان تعیین شده شما 15 دقیقه تعیین کنید البته با توجه یه سطح توانایی شما در دروس مختلف می تواند متفاوت باشد پس شما با این حساب شما در پایان دروس عمومی و اختصاصی وقت اضافی دارید. پس از رسیدن به پایان تست های هر درس شما با تست های جواب داده و علامت دار مواجه هستید در این زمان شما دارای وقت اضافی هستید و اعتماد به نفس شما به دلیل جواب دادن به تست های آسان اضافه شده است. شما در این زمان باید به سراغ درس بعدی بروید و به همان صورت تست ها را پاسخ دهید شما در این زمان تست های آسان و قابل حل را زده اید حالا در وقت اضافه به سراغ تست های علامت دار بروید در وهله اول تست های ضربدر دار که وقتگیر بودند را حل کنید بعد تست های با علامت سوال که در وسط دچار مشکل شده اید را حل کنید و سعی کنید که بفهمید که مشکل کجاست سپس تست های دایره دار که تا به حال ندیده بودید را حل کنید و سوال تست های منفی دار نروید آن برای شما نیستند چون بلد نیستید و کنکور جای تست های منفی دار نیست ولی اگر در وقت اضافه تمام تست های علامت دار را بررسی کردید و وقت اضافی آوردید می توانید شانس خود را در حل سوالاتی که علامت منفی دارند امتحان کنید شاید به جواب برسید. از جواب ندادن به سوالات نترسید. وقتی شما تستی را بخاطر سختی رها می کنید بدانید که از یک تله احتمالی که طراح ممکن بود برای داوطلبان گذاشته بود فرار کردید ممکن است خیلی از داوطلبان در این تله بیافتند پس با اعتماد به نفس بالا جلو بروید. مطمئن باشید که کار درست را می کنید. پاسخ ندادن بهتر از غلط جواب ندادن است. همچنین انرژی خود را برای همه بازه های زمانی حفظ کنید.

ترتیب دفترچه 

اکثر مشاوران بر این باورند که نباید ترتیب دفترچه را بهم زد و آنها روانشناسی چیده شدهذاند. درست است که اینکار روانشناسی است و بعد از قسمت عمومی ریاضی و بعد از قسمت حلیات زیست شناسی قرار داده شده است. ولی به نظر شخصی خود من اگر با ترتیب دفترچه راحت نبودید آن را عوض کنید چون اجباری برای رعایت این ترتیب وجود ندارد زیرا ویژگی های فردی این افراد متفاوت است و ممکن است یک فرد با ترتیب دفترچه سازگار نباشید ولی سعی کنید اصول را رعایت کنید. من خودم دروس عمومی را به ترتیب دفترچه میزدم ولی در دروس اختصاصی اول زیست شناسی سپس شیمی بعد فیزیک و در آخر ریاضی را حل می کردم . این را هم در طول آزمون های آزمایشی تمرین کرده بود و تسلط کافی داشتم و از آن راضی بودم. چون تصور می کردم بعد از ریاضی برای درس زیست شناسی کارایی ام کاهش می یابد. ولی وقتی ریاضی را در آخر حل می کنم برای من مشکلی پیش نمی آید. در کل خودتان وضعیت را بررسی کنید و بهترین روش را پیدا کنید.

سخن پایانی : امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و با مهارت های تست زنی برای هر آزمون اشنا شده باشید و بتوانید آن ها را پیاده کنید. همه پیشرفت ها در خارج از منطقه راحتی انجام می پذیرد پس از سخت تلاش کردن دست نکشید.

  • ۰۰/۰۱/۲۴
  • سالار مهربان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی